In de Utrechtse bieb leren mensen met een taalachterstand solliciteren
Voor mensen met een taalachterstand is solliciteren niet eenvoudig. Je moet een cv opstellen, een sollicitatiebrief schrijven en met een beetje geluk een gesprek voeren met je toekomstige werkgever. De buurtteams in Utrecht merkten op dat mensen in de multiculturele wijk Kanaleneiland daar wel wat hulp bij konden gebruiken. Ze sloegen de handen ineen met verschillende stichtingen, organisaties en het UWV Utrecht. Nu kunnen buurtbewoners iedere woensdag en donderdag in de bibliotheek langskomen bij de Helpdesk Solliciteren.
De Helpdesk Solliciteren wordt geleid door Radj Ramcharan van Stichting Asha, een zelforganisatie van Hindostaanse Surinamers in Utrecht, die zich inzet voor de emancipatie en integratie van haar doelgroep. Maar iedereen is welkom bij de sessies in de Utrechtse bibliotheek.
Gemiddeld lopen er tijdens de inloopspreekuren vier mensen binnen, voornamelijk vrouwen met een migratieachtergrond. Zij worden geholpen met het ontwikkelen van allerlei vaardigheden om een baan te vinden, waaronder het (online) zoeken naar vacatures en het voeren van een sollicitatiegesprek. Ook krijgen ze computer- en taallessen.
De Helpdesk Solliciteren is een laagdrempelige methode om voornamelijk thuiszittende vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt op weg te helpen. Daarnaast wijzen de medewerkers hen op de mogelijkheden voor (digi)tale hulp die zij bij de gemeente kunnen ontvangen. De samenwerking met onder meer het UWV wordt daarom binnenkort uitgebreid. Zo zijn er plannen om werkende vrouwen te vragen om werkzoekende vrouwen in speeddatesessies te ‘empoweren’.
De Helpdesk Solliciteren is een goed voorbeeld van hoe laagdrempelige particuliere initiatieven voor gelijke kansen effectief een brug slaan naar hulp vanuit de gemeente. Zo worden ook werkloze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die hun weg naar ‘officiële’ diensten (nog) niet vinden bereikt en geholpen.