Uitvoeringsbeslissingen Actie A
Op deze pagina leest u de uitvoeringsbeslissingen met betrekking tot Actie A.
Beslissing 327
Kunnen 16/17 jarigen tot de doelgroep niet uitkeringsontvangers (NUO) worden
gerekend en deelnemen aan een Actie A project wanneer zij nog moeten voldoen aan
de kwalificatieplicht? De activiteit in dit geval betreft scholing als onderdeel
van een re-integratietraject.
Ja, 16/17 jarigen kunnen vallen onder de doelgroep NUO en deelnemen aan een
Actie A project. Voorwaarde hierbij is wel dat de deelnemers voldoen aan de
overige criteria die aangeven dat ze geen werk of uitkering mogen hebben.
Ingeval zij nog niet voldoen aan de kwalificatieplicht zijn de aanvragers
verplicht de leerplichtambtenaar actief te informeren over hun deelname. Dit is
een vereiste omdat er geen sprake kan zijn van dubbelfinanciering van de
scholing met middelen vanuit het Ministerie van OCW.
Beslissing 328
In artikel 1 van de Subsidieregeling is de niet-uitkeringsontvanger (NUO)
gedefinieerd als ‘een werkloze persoon…..die geen uitkering ontvangt….’ In de
praktijk bij gemeenten worden personen die minder dan 12 uur werken ook nog tot
deze doelgroep gerekend. Kan hier in het kader van de doelgroep NUO Actie A bij
worden aangesloten? Zo ja, op welke manier moet het 12-uurs criterium worden
toegepast?
Ja, de persoon zonder uitkering die minder dan 12 uur werk heeft, kan worden
gerekend tot de doelgroep NUO. Het 12-uurs criterium moet worden beoordeeld op
het moment van instroom van de deelnemer in het project op basis van het
gemiddelde aantal gewerkte uren over een periode van 3 maanden hieraan
voorafgaand.
Beslissing 331
Mogen jongeren die in het kader van de Wet WIJ een werk-/leeraanbod en vaak ook
een inkomensvoorziening (uitkering) ontvangen ook als NUO-er worden
beschouwd?
Dit mag alleen als er uitsluitend een werk-/leeraanbod is gedaan zonder
inkomensvoorziening.
Beslissing 332
Met de regelwijziging van 30 september 2010 is de doelgroep arbeidsbelemmerden
uitgebreid met personen die naar het oordeel van een college van B&W behoren
tot de doelgroep als bedoeld in artikel 1 sub e van de Tijdelijke Wet pilot
loondispensatie. Is de loondispensatie zelf ook subsidiabel binnen Actie A en
J?
Loondispensatie en loonkostensubsidie komen binnen actie A niet voor subsidie in
aanmerking. Loonkostensubsidie komt binnen Actie J wel voor subsidie in
aanmerking. Bij loondispensatie is er sprake van een uitkering en een uitkering
komt niet voor subsidie in aanmerking, ook niet binnen Actie J.
Beslissing 358
Is een WSW-indicatiebeschikking voldoende als bewijsstuk dat een deelnemer tot
de doelgroep ‘arbeidsbelemmerden’ behoort?
Ja, de WSW-indicatiebeschikking is voldoende.
Aan de verlening van een WSW-indicatie of herindicatie is een uitgebreid
onderzoek door een arbeidsdeskundige, een arts en een psycholoog vooraf gegaan.
De aard van de functionele beperking is uitvoerig beschreven in de WSW-indicatie
of herindicatie. Daarnaast moet worden voldaan aan de overige vereisten van de
definitie “arbeidbelemmerde” om vast te kunnen stellen of een deelnemer tot de
doelgroep behoort van Actie A.
Het is van belang dat de gemeente de WSW-indicatiebeschikking en/of
her-indicatiebeschikking in het dossier bewaart. In dat geval kan worden
afgezien van een aparte verklaring van een arts of arbeidskundige, omdat de
WSW-indicatiebeschikking en/of her-indicatiebeschikking impliciet de bedoelde
verklaring inhoudt.
Beslissing 333
Op welke manier moet voor de activiteit ‘leerlingbegeleiding’, naast de
urenstaten, de prestatie worden aangetoond?
Bij de activiteit ‘leerlingbegeleiding’ is het niet altijd mogelijk is om met
presentielijsten te werken. Soms zijn de begeleiders bezig met het bemiddelen
van jongeren naar een baan, waardoor ze alleen met bedrijven bellen. Een andere
keer bellen ze met een jongere, etc.
Het verdient de voorkeur dat de prestaties bij de leerlingbegeleiding onderbouwd
worden door middel van getekende presentielijsten op deelnemersniveau. Echter,
op grond van de grote verscheidenheid aan contacten is het niet altijd mogelijk
alle activiteiten aan individuele deelnemers toe te rekenen. Naast de urenstaat
kan daarom globaal worden aangeven welke acties in de bestede tijd zijn gedaan
(bijvoorbeeld: 30 bedrijven gebeld voor vacatures of 15 jongeren gebeld t.b.v.
begeleiding). De verantwoorde activiteiten die niet door middel van
presentielijsten kunnen worden aangetoond dienen in redelijke verhouding te
staan tot de overige directe activiteiten waarvan de prestatieverantwoording wel
onomstotelijk is vast te stellen.De verantwoording van de uren en de uitgevoerde
activiteiten mogen op doelgroepniveau verantwoord worden.
Beslissing 339
Onder welke voorwaarden kan er sprake zijn van een unieke aanbieder zodat er
niet aanbesteed hoeft te worden om de marktconformiteit van het aangeboden
product te toetsen?
Gemeenten zijn aanbestedende diensten. Een WSW-bedrijf wordt niet als unieke
aanbieder aangemerkt. Er dient voldaan te worden aan de criteria van artikel 15
BOA om als unieke aanbieder aangemerkt te worden. Indien het sociale
werkvoorziening betreft, dan moet de aanbestedende dienst ( de gemeente) in de
aankondiging vermelden dat de overheidsopdracht is voorbehouden aan sociale
werkvoorzieningen ( art. 19 tweede lid, BOA). Als dat niet is gebeurd, geldt de
uitzondering niet.