Verslag kennisbijeenkomst 14 december 2017
Op deze pagina vindt u een verslag van de bijeenkomst van 14 december 2017
Aanwezig:
Hans Huizinga - AMR Drechtsteden (gemeente Dordrecht)
Ariane Weijmans - AMR Noord-Limburg (gemeente Venlo)
Tanja Jansen - AMR Midden-Brabant (gemeente Tilburg)
Jos Maaskant - AMR Rijnmond (gemeente Rotterdam)
Kees van Werkhoven - AMR Groot-Amsterdam (gemeente Amsterdam)
Jan Breider - AMR Groningen (gemeente Groningen)
Henk Brouwer - AMR Zuid-Holland Centraal (gemeente Zoetermeer)
Danitsja Dobbelaar - AMR Flevoland (gemeente Almere)
Jaap Stapper - AMR Flevoland (gemeente Lelystad)
Rob Lentfert - AMR Twente (gemeente Enschede)
Jan Demmer - AMR IJsselvechtstreek (gemeente Zwolle)
Anja Borst - AMR Holland Rijnland (gemeente Leiden)
Niels Taal - AOVD namens AMR Food Valley (gemeente Ede)
Mirella Gelauf - AGSZW
Gerda Hofenk - AGSZW
Albert Koekkoek - AGSZW
Stephan Niemeijer - AGSZW
Robert de Boer - AGSZW
Patricia Vos - AGSZW
Andrej Vajner - AGSZW
Annet Bek - AGSZW
Gerda Hofenk opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom. Allereerst geeft ze een toelichting op de transitie die het Agentschap SZW doormaakt. Per 1 januari 2018 zal het Agentschap SZW ophouden te bestaan als zelfstandige baten-lasten-dienst en als directie met kasstelsel onderdeel worden van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met een nieuwe naam: Uitvoering Van Beleid (UVB). Naast ESF als core business zal UVB zich ook inzetten om andere opdrachten/regelingen uit te voeren. Momenteel is het nog niet bekend hoe ESF in de volgende programmaperiode er uit zal komen te zien.
In de contacten met de AMR’s zal nadrukkelijk de behoefte van aanvragers worden uitgevraagd zodat het netwerk dat nu bestaat tussen AMR en AGSZW optimaal benut kan worden.
Door de directeur van het Agentschap SZW is op 22 november 2017 namens de staatssecretaris een brief gestuurd naar alle AMR’s over het verloop van de huidige programmaperiode, komende tijdvakken en mogelijkheid tot verlenging van projecten. Diverse AMR’s geven aan dat met name de scholen geschrokken zijn van het feit dat er voor hen geen nieuw tijdvak meer komt. Het verlengen van de projecten met een jaar biedt scholen die conform de oorspronkelijke planning realiseren geen extra subsidie. Gerda geeft aan dat gesprekken worden gevoerd met het ministerie van OCW om evt. met nationaal geld de tijd te overbruggen.
Door de beslissing geen nieuwe tijdvakken meer te openen geven meerdere AMR’s aan het potentieel verlies aan kennis bij AMR’s als risico te zien.
Een aantal AMR’s heeft zitten rekenen met de bedragen die in de brief genoemd zijn en die volgens de regelgeving beschikbaar zijn. In de brief zijn de bedragen van UWV en DJI niet genoemd maar deze moeten in de berekening wel worden meegenomen.
Ook wordt gevraagd naar realisatie van bv. Duurzame Inzetbaarheid: pas aan het eind van de programmaperiode kan budget dat evt. over is uit deze regeling overgeheveld worden naar AMR’s.
Vanuit Ede komt de vraag of er geld over is uit de projecten 2014-2016 om te herverdelen conform de regeling. Gerda geeft aan dat er, zoals het er nu naar uit ziet, een bedrag is om te herverdelen. Diverse projecten hebben ook na controle een realisatie van meer dan 100%. Ede geeft aan dat na de controle diverse versoepelingen hebben plaatsgevonden door voortschrijdend inzicht. Als de controle later was uitgevoerd was de overrealisatie nog hoger en zou de AMR bij herverdeling meer subsidie krijgen.
Ede geeft de suggestie om de evt. onderrealisatie uit de projecten 2014-2016 gebruikt kan worden voor een extra tijdvak. Gerda zegt toe dit na te gaan.
De brief heeft gezorgd voor enige verwarring omtrent de status van SUWI -uitdraaien en het gebruik van het Inlichtingenbureau. De brief die eerder door staatssecretaris Klijnsma is verstuurd waarin staat dat SUWI mag worden gebruikt, zolang geen goed alternatief voorhanden is, geldt nog steeds.
Venlo en Tilburg zijn tot nu toe de enige AMR’s die gebruik maken van de diensten van het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau kan nu nog niet alle gegevens volledig leveren. Venlo en Tilburg roepen de andere AMR’s op om mee te doen, zodat er gezamenlijk voor kan worden gezorgd dat zo snel mogelijk een volledig product kan worden geleverd.
Afgelopen weken zijn door de accounthouders met de AMR’s de voorgestelde data voor de komende controle VSO/Pro besproken. Mirella geeft aan dat er mogelijk meer spreiding komt in de controles en dat daardoor misschien een aantal bezoeken verschoven gaat worden. Venlo geeft aan liever niet te willen schuiven omdat de scholen dan langer in onzekerheid zijn of ze het voorschot dat ze nu ontvangen na het indienen van de einddeclaratie mogen behouden. Het is niet wenselijk dit pas in het volgend schooljaar te weten.
Meerdere AMR’s gaven aan dat door de strakke planning de controles van de scholenprojecten en de gemeenteprojecten teveel in elkaar overliepen.
Andrej Vajner geeft een korte toelichting op de ontwikkelde checklist ESF- projectadministratie. In deze checklist zijn alle documenten op een rijtje gezet die nodig zijn voor de onderbouwing van de in de einddeclaratie verantwoorde kosten. Het is niet verplicht voor AMR’s om deze checklist te gebruiken, maar het is een hulpmiddel de administratie volledig te krijgen en de controle vlot te laten verlopen. De checklist zal zo snel mogelijk op de website van het Agentschap SZW geplaatst worden.
Voor het horizontale thema Gelijke Kansen en Non Discriminatie (GKND) heeft het Agentschap SZW sinds afgelopen juli een nieuwe partij ingehuurd: BKB. Alle AMR’s worden door de accounthouders en BKB benaderd voor het ophalen van goede voorbeelden en het in de etalage zetten van de pareltjes. Deze pareltjes worden gepubliceerd op de website. Rotterdam vraagt waarom is besloten met een nieuw bureau in zee te gaan. Patricia Vos geeft aan dat het na een eerste ronde fijn is dat met een frisse blik naar GKND gekeken wordt. BKB gaat ook een bustour organiseren om bv bij grote bedrijven langs te gaan en te bezien hoe zij omgaan met GKND. Zoetermeer geeft aan dat zij een pareltje hebben in het kader van GKND, maar dat deze door de administratieve last van ESF helaas niet te verantwoorden is in ESF.
De wens wordt uitgesproken dat BKB niet de eerdere ronde over gaat doen maar dat ze moeten ‘prikkelen’.
De AMR’s worden door Albert Koekkoek opgeroepen aandacht te geven aan hun BSN-rapportages. Doordat over ESF wordt gerapporteerd door middel van de gegevens die het CBS uit de BSN-rapportages haalt, is het van belang dat de rapportages zo zuiver mogelijk zijn. BSN-rapportages moeten worden ingediend via de BSN-module, zowel een rapportage aan het eind van het jaar als een rapportage over het gehele project.
Ede geeft aan dat leerlingen met alleen een onderwijsnummer niet kunnen worden opgenomen in de BSN-rapportage. Dit betekent een verschil tussen de deelnemerslijst en de BSN-rapportage. Zij hebben het verschil toegelicht in een mail naar de accounthouder.
Diverse AMR’s voeren in de BSN-rapportage en deelnemerslijst de deelnemers op die op de VCV-peilmomenten in de caseload zitten. Deelnemers die tussen twee peilmoment in- en uitstromen komen hierdoor niet voor in de rapportages. AGSZW geeft aan dat de deelnemersadministratie niet de optelsom is van de deelnemers die op de peilmomenten in het project zitten, maar ook deelnemers die kortere tijd in het project gezeten hebben horen tot de deelnemers.
Eventuele problemen met betrekking tot de BSN graag opnemen met Albert Koekkoek en de accounthouders.
Enschede vraagt naar de nieuwe programmaperiode en met name naar de hoogte van de subsidies en de ingangsdatum. Dit laatste om te voorkomen dat er een gat valt tussen de huidige en toekomstige periode. Gerda geeft aan dat het meerjarig financieel kader opgesteld is en dat de staatssecretaris heeft aangegeven weer ESF te willen ontvangen. De gevolgen van de Brexit op het ESF-bedrag is nog niet duidelijk. Ook moet het kabinet zich nog uitspreken over de ESF-discussie in relatie tot de afdrachten aan de EC. Naar verwachting komt er in mei 2018 meer duidelijkheid.
Amsterdam vraagt naar de tweedelijnscontrole. Gerda geeft aan dat het AGSZW bij de EC een voorstel ingediend heeft voor een zgn. reperformance: de AA hoeft dan niet meer bij de aanvragers/projecten langs om de controle uit te voeren, maar kan het controlewerk doen aan de hand van de dossiers van AGSZW. Vooralsnog lijkt de EC dit voorstel niet te honoreren. Wel gaat het AGSZW verder met dit voorstel door o.a. hoogleraren van de VU te consulteren.
Venlo geeft aan benaderd te zijn door Bureau Bartels maar bij hen werd niet duidelijk wat de context van dit verzoek was. Bartels is ingehuurd door AGSZW om het evaluatieonderzoek uit te voeren. Hun werkzaamheden zijn een vervolg op de evaluatiewerkzaamheden van Regioplan.
Ede vraagt tenslotte nog naar de decentralisatie-uitkering van € 100.000 die de AMR’s bij de start van het programma hebben ontvangen. Men vraagt zich af of een gedeelte van deze uitkering moet worden terugbetaald nu er minder tijdvakken worden geopend. AGSZW geeft aan dat de uitkering bedoeld was voor de opstart van de programmaperiode en dat terugbetaling niet aan de orde is.