Een bedrijfsanalyse maken: hoe pak je dat aan? VodafoneZiggo vertelt.

Misschien overweegt u een subsidieaanvraag Duurzame inzetbaarheid bedrijven te doen. U ziet op de website dat de aanvraagprocedure uitgebreid is, en vraagt zich af hoe dat precies gaat. De bedrijfsanalyse is de eerste stap in het aanvraagproces. U brengt de knelpunten rondom duurzame inzetbaarheid binnen uw bedrijf in kaart. Op basis daarvan stelt u uw activiteitenplan op. Daarmee kunt u uw subsidieaanvraag doen. Maar hoe voer je zo’n bedrijfsanalyse precies uit? Waar begin je mee? En hoe zorg je ervoor dat de analyse volledig is? We spraken met Erik Lammers en Iris Cremers van VodafoneZiggo. Zij hebben de bedrijfsanalyse uitgevoerd en delen hun ervaringen.

Kunnen jullie schetsen hoe de organisatie eruitziet en wat jullie al deden aan het thema duurzame inzetbaarheid?

Erik Lammers: “VodafoneZiggo heeft meer dan 7.000 werknemers, en dat is een hele diverse bedrijfspopulatie. Zo hebben we bijvoorbeeld collega’s die op het hoofdkantoor werken, staat een deel van de werknemers juist in de winkel en lopen er technicians in het hele land. De werkzaamheden voor de verschillende bedrijfstakken zijn heel verschillend, en daarom lopen de behoeften ook zeer uiteen.”

Iris Cremers: “Binnen het bedrijf wisten we al behoorlijk wat over duurzame inzetbaarheid. Zo hebben we al jaren een Health en Wellbeing-team met zo’n twaalf specialisten, veelal gericht op verzuim. Onze opdracht is nu om het stuk ‘voorkomen van verzuim’ steeds meer uit te bouwen.” 

Hoe zijn jullie begonnen met de bedrijfsanalyse?

Erik: “In juni 2023 hebben we besloten om een aanvraag in te dienen, en toen zijn we er ook gelijk mee aan de slag gegaan. Dat begint bij eerst heel goed lezen wat het aanvraagproces precies inhoudt en wat er precies nodig is. Wat ons opviel is dat je veel data moet verzamelen. Denk aan de personeelssamenstelling, verzuimgegevens, wat voor soort afdelingen we hebben, wat voor soort activiteiten we al organiseren op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Daar gaat veel tijd in zitten en daarom hebben we ook externe samenwerkingspartners ingeschakeld.”

Iris: “Ja, een Arbodienst kan bijvoorbeeld beter duiden wat de oorzaak van verzuim is. En werkgeversorganisatie WENB had weer veel inzicht in de telecomsector als geheel. Van hen ontvingen we een uitgebreide sector verzuimanalyse. Uiteindelijk deden we de analyse en vertaling zelf, maar het ophalen van die data bij anderen heeft ons veel tijd gescheeld.”

Wat kwam er uit die analyse?

Erik: “Heel veel. We hadden al in kaart welke instrumenten we allemaal gebruikten voor duurzame inzetbaarheid. En we hadden al een gevoel bij waar onze pijnpunten zouden zitten. De opgehaalde data bevestigden dit vooral. We wisten bijvoorbeeld al dat er sprake was van psychisch verzuim, maar door de data-analyse konden we ook exact aangeven bij welke leeftijdsklasse dit het meest speelde.”

Iris: “We hebben de ondernemingsraad vanaf het begin betrokken bij de aanvraag en zorgde dat zij van de juiste dingen op de hoogte waren. Dat zorgde voor veel draagvlak.” 

Heeft de bedrijfsanalyse jullie verrassende inzichten opgeleverd?

Erik: “De bedrijfsanalyse zorgt in ons geval eigenlijk voor een verdiepingsslag, je kunt meer op detailniveau je knelpunten aangeven en op basis daarvan in de volgende stap je activiteitenplan ook gedetailleerder uitwerken.” 

Iris: “We realiseerden ons ook dat het eigenlijk heel goed is om deze analyse zelf te doen, want je gaat even helemaal terug naar de basis. Alles op een rijtje zetten. Waar je er misschien eerder geen tijd voor zou maken, móesten we nu wel. Dat heeft ons ontzettend veel inzicht gegeven. Je hebt niet alleen een gevoel waar de knelpunten kunnen zitten, maar ook een tastbaar document waarin het zwart op wit staat.”

Hebben jullie nog tips voor bedrijven die aan de slag willen met de bedrijfsanalyse?

Erik: “Als je alle informatie van de website leest klinkt het misschien spannend, maar uiteindelijk moet je gewoon beginnen. Gebruik het format van het ministerie. Dat is ontzettend specifiek, maar bedenk je dat veel informatie waarschijnlijk al ergens beschikbaar is. Bijvoorbeeld bij de Arbodienst. Je hoeft het niet alleen te doen.”

Iris: “Een valkuil is dat je het te snel wilt doen. Zet ieder stapje van het proces met aandacht, dat scheelt gedoe verderop. En bij vragen, bel de helpdesk! Zij zijn goed bereikbaar en erg behulpzaam.”