Stressaanpak door de mentale pitstop – zo werkt Albron aan duurzame inzetbaarheid

Bij Albron staat sociale impact al sinds de oprichting hoog in het vaandel. Niet alleen buiten de organisatie, maar ook daarbinnen. Of zoals ze zelf zeggen: ‘het draait altijd om mensen’. De drijfveer om medewerkers mentaal en fysiek gezond te houden, zorgde ervoor dat het bedrijf enkele jaren geleden ruimte maakte voor een nieuwe functie die zich fulltime kon gaan bezighouden met duurzame inzetbaarheid. We spraken met Sam van Soest. Zij vervult deze rol en met haar team werkte zij aan de subsidieaanvraag Duurzame inzetbaarheid. Een van hun activiteiten, de mentale pitstop, is net van start.

“Stress hoort bij het leven”, begint Sam te vertellen. “Het komt in alle levensfasen voor en iedereen heeft er vroeg of laat een keer last van. Uit onderzoek blijkt dat de aanloopfase naar een burn-out jaren kan duren. Een tijd waarin mensen chronische stress ervaren, maar nog niet uitgevallen zijn. Juist in die aanloopfase liggen heel veel kansen om stress te verminderen en uitval mogelijk zelfs af te wenden. Door dat inzicht kwamen we op de mentale pitstop.” 

Hoe werkt de mentale pitstop?

In de dagelijkse praktijk is het soms moeilijk om de tijd te vinden om je af te vragen hoe je er mentaal voor staat. Veel mensen ervaren stress, soms is dat bewust, maar vaak ook onbewust. En ook weten we lang niet altijd waar de stress precies vandaan komt, of hoe je het aan kunt pakken. Als een medewerker zich aanmeldt voor de mentale pitstop, plannen wij voor diegene een afspraak in bij de psycholoog, een intakegesprek.”

“De psycholoog probeert in die intake te achterhalen wat de bron is van iemands stress. Het kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld gezondheidsklachten, geldzorgen, rouw, relatieproblemen. Zo’n gesprek is uiteraard volledig vertrouwelijk. Een medewerker hoeft niet bang te zijn dat er informatie bij de werkgever terecht komt. Door de pitstop kan de psycholoog een inschatting maken wat voor soort hulp iemand nodig heeft, en kan daarna gekeken worden welk pad een medewerker het best kan bewandelen.” 

“Zo is het in sommige gevallen fijn om het traject met de psycholoog voort te zetten, of blijkt dat iemand eigenlijk beter naar de huisarts kan gaan. En anderen hebben stress van meer praktische zaken, waarbij HR je juist goed kan helpen. Ik weet bijvoorbeeld uit ervaring dat mensen het soms heel moeilijk vinden om hulp te vragen als zij schulden hebben. Ze zijn bang om daar op werk over te praten, omdat ze denken dat het gevolgen zou kunnen hebben voor hun baan. En dat terwijl HR je daar júist mee kan en wil helpen! Door het advies van de psycholoog hopen we de medewerker inzicht te geven en de drempel om vervolgstappen te zetten te verlagen.”

Hoe helpt de subsidie Duurzame inzetbaarheid hierbij? 

“De subsidie geeft ons de kans om dubbel zo veel pitstops te doen voor onze medewerkers, daar zijn wij al ontzettend blij mee. Maar de hele activiteit valt of staat met de aandacht die we ervoor vragen. Als medewerkers er niet van weten, zal ook niemand zich aanmelden. Daarom konden we met behulp van de subsidie ook een heel mooi communicatieplan opzetten, om steeds weer een aandachtsboost aan de mentale pitstop te geven.”

“De komende tijd zijn we dan ook van plan om er structureel aandacht voor te vragen. We hebben in april onze aanvraag gedaan, en staan nu helemaal in de startblokken. Gisteren kondigden we de activiteit aan onder alle medewerkers, en ik had gelijk al twee aanmeldingen binnen. Dat geeft goede hoop dat we veel collega’s kunnen gaan helpen!”