Net-werk: sociale innovatie bij Villeroy en Boch

Villeroy & Boch is producent van kunststof producten als baden, douchebakken en whirlpools voor de internationale markt. In 2010 heeft het bedrijf met steun van ESF een proces van sociale innovatie in gang gezet: Net-Werk.

Details

Projectnaam: 'Net-Werk: Sociale innovatie'
Projectaanvrager: Villeroy en Boch
Looptijd project: 1 oktober 2010 - 31 december 2011
Subsidiebedrag: € 115.904,-
Project maakt onderdeel uit van: ESF E

Doel van het project

Mede door de impact van de economische crisis realiseert Villeroy & Boch zich dat vernieuwing van de arbeidsorganisatie noodzakelijk is voor het voortbestaan van de organisatie. Wil het bedrijf op lange termijn concurrerend blijven dan is het nodig om werkzaamheden slimmer, efficiënter en effectiever uit te voeren. Ook flexibiliteit in productievolume, productmix en innovatie is cruciaal. Met Net-Werk is een begin gemaakt met sociale innovatie op alle fronten.
Hoewel de ambities van Net-Werk door diverse externe oorzaken niet ten volle konden worden waargemaakt, blijft Villeroy & Boch ernaar streven de arbeidsorganisatie te vernieuwen en talent en creativiteit te ontwikkelen als uitgangspunt voor beleid.

Resultaat van het project

Met dit project heeft het bedrijf de eerste voorzichtige stappen gezet in de transformatie van traditionele productieonderneming naar een interactieve netwerkorganisatie die het gehele productieproces regisseert van grondstoffenleverancier tot eindgebruiker.