Leren op de werkplek
Maart 2018 verscheen de publicatie ‘Werkplekleren in de techniek’. Een handzaam boekje voor werkgevers die meer willen weten over werkplekleren. De publicatie is gebaseerd op een onderzoek dat zes technische O&O-fondsen met steun van ESF (Duurzame inzetbaarheid regio’s en sectoren) hebben uitgevoerd. De uitkomsten uit het onderzoek worden nu toegepast bij 32 bedrijven. Hoe kan werkplekleren effectief worden ingezet?
De werkplek is de beste plek om te leren, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Vaak gebeurt dit spontaan en onbewust. Maar er zijn ook werkgevers die werkplekleren bewust inzetten. Bijvoorbeeld in de vorm van instructie op de werkplek, coaching, intervisie, meelopen met een collega, kennisuitwisseling, reflectiegesprekken en zelfgestuurde teams.
Meerwaarde
‘Werkplekleren stimuleert het continu leren’, vertelt Jolanda Janssen van OOM, één van de technische O&O-fondsen. ‘Dat is belangrijk omdat medewerkers daarmee duurzaam inzetbaar zijn.’ Ze merkt dat de 32 bedrijven die aan de slag zijn met werkplekleren, enthousiast zijn over deze vorm van leren. ‘De meeste technische bedrijven komen momenteel moeilijk aan personeel. Met werkplekleren kun je zij-instromers binnenhalen en op de werkplek opleiden. Maar werkplekleren voorkomt ook dat je je personeel de hele dag kwijt bent aan een cursus.’
Sorteerbedrijf
EuroSort BV is één van de 32 bedrijven die meedoet aan de pilot over werkplekleren. EuroSort is een snelgroeiend bedrijf dat moderne sorteermachines maakt en sorteeroplossingen biedt. Ton de Nijs begeleidt het bedrijf in de groei. Waarom doet hij mee aan het project over werkplekleren? ‘Wij merken dat de arbeidsmarkt oververhit aan het raken is. Het is de kunst om mensen binnen te halen en binnen te houden. Wij nemen ook personeel aan zonder specifieke opleiding. Ze moeten handig zijn, maar verder is er niet heel veel opleiding nodig. We leiden ze verder zelf op. En dat doen we via leren op de werkplek.’
Interactieve pdf
Werkplekleren gaat bij EuroSort op twee manieren: via werkinstructies en via een mentor die wordt gekoppeld aan een leerling. Ook de chef van de werkplaats, Herman Hasenaar, wil meer doen met leren op de werkplek. ‘Doordat we nu meedoen aan het project, zien we dat er meer mogelijk is. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van interactieve pdf´s. Daar sta ik voor open, iedereen heeft immers een andere manier van leren. Met werkplekleren leer je sneller en beter.’
Meer weten?
Het onderzoeksrapport is op te vragen per mail via werkplekleren@otib.nl. Op 19 juni 2018 is er een slotconferentie over de ervaringen van 32 bedrijven met werkplekleren.
Onderzoek naar leren op de werkplek
Wat zijn de succesfactoren?
1. Een organisatie waarin mensen samenwerken.
2. Een visie gericht op het ontwikkelen van medewerkers.
3. Voldoende uitdaging voor medewerkers om zich te ontwikkelen.
4. Sociale ondersteuning door leidinggevenden, collega’s en werkbegeleiders.
5. Een leercultuur waarin ruimte is voor experimenteren en fouten maken.
6. Toegang tot formele trainingen en opleidingen.
7. Een lerende houding van de medewerker.
De publicatie ‘Werkplekleren in de techniek’ en het onderzoeksrapport zijn te vinden op www.oom.nl
Subsidieregeling
Lees hier meer over de aanvraagcriteria voor de subsidieregeling DI regio’s en sectoren. Doe inspiratie op met de goede voorbeeldaanvragen en de menukaart.