Eurocommissaris Schmit bezoekt praktijkschool Rotterdam
Maandag 25 september bezocht Eurocommissaris Schmit (werkgelegenheid & sociale rechten) Rotterdam, waar wethouder Versnel (oa werkgelegenheid) hem welkom heette. Op verzoek van de Europese Commissie ging hij langs bij praktijkschool HPC Centrum aan de Schietbaanstraat. Een middelbare school bedoeld voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar die, naast het werken uit boeken, vooral leren in de praktijk. Een voorbeeldschool waar het gaat om het begeleiden van leerlingen naar werk.
Het Europees Sociaal Fonds (ESF)
De gemeente Rotterdam en scholen in het voortgezet Praktijk- en Speciaal onderwijs ontvangen middelen uit het Europees Sociaal Fonds (ESF) met als doel om zoveel mogelijk Rotterdammers aan het werk te houden en te krijgen. Deze middelen worden geïnvesteerd in begeleiding op de scholen, werkcoaches en jongerenconsulenten. Zij begeleiden jongeren tijdens en na afronding van hun onderwijsperiode, waarmee er een goede doorstroming ontstaat van school naar werk. Een werkgever krijgt door de samenwerking met een begeleider een goed voorbereide werknemer op de vloer.
Praktijkvoorbeelden van HPC Centrum
Op praktijkschool HPC Centrum hebben leerlingen vol trots hun talenten laten zien. De gasten kregen een lunch aangeboden die vakkundig werd voorbereid en uitgeserveerd door leerlingen van de school. Schmit en Versnel gingen in gesprek met begeleiders en werden zelf ook nog aan het werk gezet. Tijdens een praktijkles techniek hebben zij een vogelhuisje in elkaar gezet. Alle leerlingen maken er tijdens hun schooltijd één. Veel van de vogelhuisjes vinden een mooi plekje in de wijk waar de school een goede relatie mee heeft.
De impact van het Europees Sociaal Fonds in Rotterdam
Tijdens het bezoek heeft wethouder Versnel de Eurocommissaris laten zien hoe wij de middelen inzetten in Rotterdam. “Deze school is slechts één voorbeeld van waarom wij hier in Rijnmond zo dankbaar zijn voor het Europees Sociaal Fonds. Het geeft ons de mogelijkheid om werkcoaches, jeugdbegeleiders en innovatieve leerwerktrajecten te financieren en het stelt scholen zoals deze in staat om in te spelen op hun specifieke behoeften. Zonder deze begeleiding zijn leerlingen beperkt in het vinden van een baan.” aldus de wethouder.
Toekomstige carrièremogelijkheden voor leerlingen
Leerlingen gaan na school bijvoorbeeld aan het werk als kok, baliemedewerker, winkelmedewerker, fietsenmaker of facilitair medewerker. Maar soms vinden ze ook een plekje op de school zelf.
De Eurocommissaris gaf aan verheugd te zijn om goede voorbeelden te zien omdat jeugdwerkloosheid in Europa een groot probleem is. “En met het oog op de toenemende tekorten op de arbeidsmarkt, moeten wij blijven investeren in het oplossen van jeugdarmoede”.